Sorry, no records were found. Please adjust your search criteria and try again.
Sorry, unable to load the Maps API.

Het zoeken naar een goede medewerker is een kwestie van maatwerk. Het begint bij de vacature. Voor onze laatste vacature maakten we gebruik van een chequelist ‘leesbare vacature’.

In het najaar van 2020 besloten vijf faculteiten (Recht en Criminologie, Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, Farmaceutische Wetenschappen, Letteren en Wijsbegeerte, Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen) de krachten te bundelen en een gezamenlijk interfacultair initiatief rond diversiteitsensitief onderwijs te realiseren. Zo werd een reflectietool ontwikkeld om lesgevers te ondersteunen in de screening van hun eigen onderwijspraktijk op het vlak van diversiteitsensitiviteit.

Uit de gesprekken en interviews bleek dat deze studenten zich vaak de enige voelen in hun opleiding en niet altijd een netwerk hebben in de school, en dat ze het taalbegeleidingsaanbod wel kennen, maar liefst bij vrienden en medestudenten te rade gaan met taalvragen, niet bij een docent of taalcoach.

Tot voor kort maakten we onze vacatures bekend via mainstream kanalen, voornamelijk gekend bij mensen met een kunst/culturele achtergrond. Dit leverde vaak ‘op elkaar gelijkende profielen’ op. Met de bekendmaking van onze recente vacature ‘communicatie-medewerker’ wilden we een andere aanpak, een andere focus met een bewuste keuze voor meer diversiteit en toegankelijkheid.

Durf Divers denken is een online platform ontstaan in 2020 vanuit de universiteitsbrede doelstellingen met betrekking tot diversiteit, meer bepaald het verhogen van de in- en doorstroom van studenten met diverse achtergronden. De UGent streeft naar een goed geïnformeerde instroom met oog op goede studiekeuze en betere doorstroom ten einde alle talenten die in onze superdiverse samenleving rijk is aan te boren. Het is een initiatief van de opdrachthouder Diversiteit Khalid Benhaddou.

Een aantal kleine en grote initiatieven geven diversiteit intussen kleur en kansen in onze school. Deze initiatieven leiden pas tot een gedragen, dynamische cultuurswitch als deze ingebed zijn in de brede HR-beleidsvisie.
