Sorry, no records were found. Please adjust your search criteria and try again.
Sorry, unable to load the Maps API.

De inkanteling van de graduaatsopleidingen in het hoger onderwijs bracht heel wat veranderingen met zich mee. Om er voor te zorgen dat ook (toekomstige) graduaatsstudenten hun weg kunnen vinden in de dienstverlening van de hogeschool, hebben wij in het academiejaar 2019-2020 studentencoaches aangeworven.

De overstap van het middelbaar onderwijs naar het hoger onderwijs is voor velen een grote stap. Secundaire scholen en andere dienstverleningen doen heel wat inspanningen om laatstejaarsleerlingen en nieuwkomers te informeren over het hogeronderwijslandschap. Zo brengen leerlingen onder begeleiding een bezoek aan de SID-in beurs, kunnen ze een gesprek aanvragen met een CLB-medewerker of krijgen ze klassikaal een infosessie over het leerkrediet.

Door Corona was het moeilijk voor studiezoekers om een studiekeuze te maken. Belangrijke infokanalen zoals de SID-in beurzen, openlesdagen, infodagen, workshops, … dienden noodgedwongen online te gebeuren. Kandidaat-studenten gaven aan dat zij hun studiekeuze via het volledige online gebeuren moeilijk konden maken.

Durf Divers denken is een online platform ontstaan in 2020 vanuit de universiteitsbrede doelstellingen met betrekking tot diversiteit, meer bepaald het verhogen van de in- en doorstroom van studenten met diverse achtergronden. De UGent streeft naar een goed geïnformeerde instroom met oog op goede studiekeuze en betere doorstroom ten einde alle talenten die in onze superdiverse samenleving rijk is aan te boren. Het is een initiatief van de opdrachthouder Diversiteit Khalid Benhaddou.

Sinds academiejaar 2020-2021 kunnen anderstalige studenten een bijzonder statuut aanvragen onder de categorie ‘anderstalige student’. Er werden hogeschoolbrede afspraken gemaakt rond de minimum toe te kennen faciliteiten voor anderstalige studenten.

Tijdens het Coronajaar 2020 wilden we erkenning geven aan de last voor studenten die de coronarestricties met zich meebrengen én studenten uitnodigen om oog te hebben voor positieve elementen in een verhaal waar zij zelf vorm aan kunnen geven.
