Reflectietool diversiteitsgevoelig onderwijs
“’Diversiteitssensitief lesgeven vereist openheid, luisterbereidheid, kritische ingesteldheid en de permanente wil om te blijven leren”
– docent
- Aanleiding: De oproep van studenten om de universiteit, en tenminste het curriculum en de leeromgeving, te dekoloniseren, en de noodzaak om te werken aan een inclusieve leeromgeving, zodat studenten zich erkend voelen, gelijk behandeld worden en hun talenten kunnen ontwikkelen, ongeacht hun achtergrond
- Ambitie: Lesgevers inspireren om te reflecteren over de plaats van diversiteit in het vakgebied, wat studenten dienen te kennen over diversiteit in het vakgebied, welke vaardigheden en attitudes zij dienen te ontwikkelen, en hoe dient te worden omgegaan met een diverse studentengroep.
In het najaar van 2020 besloten vijf faculteiten (Recht en Criminologie, Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, Farmaceutische Wetenschappen, Letteren en Wijsbegeerte, Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen) de krachten te bundelen en een gezamenlijk interfacultair initiatief rond diversiteitsensitief onderwijs te realiseren. Zo werd een reflectietool ontwikkeld om lesgevers te ondersteunen in de screening van hun eigen onderwijspraktijk op het vlak van diversiteitsensitiviteit.
Het pilootproject werd opgebouwd rond 5 werkpakketten:
– WP1 Ontwikkeling van een reflectietool (diversiteitscan) rond diversiteitsgevoelig onderwijs, identificatie van opleidingsspecifieke elementen, valkuilen en mogelijkheden
– WP2 Selectie van opleidingsonderdelen, uitwerken van een screenings- en coachingstraject
– WP3 Bijsturing op basis van studenteninput
– WP4 Aanvang van het screenings- en coachingstraject
– WP5 Assessment screenings- en coachingstraject
- Organisatie: UGent
- Contactpersonen:
- Jan De Mets – Jan.Demets@ugent.be
- Website: https://www.ugent.be/nl/univgent/waarvoor-staat-ugent/diversiteit-en-inclusie/overzicht.htm
- Adres: Sint-Pietersnieuwstraat 25, 9000 Gent
Sorry, no records were found. Please adjust your search criteria and try again.
Sorry, unable to load the Maps API.